Gazdaság

Az állam több pénzt oszt szét: ezrek anyagi helyzete javulhat

A létminimum emelkedése miatt több tucat állami támogatás összegét is módosították Szlovákiában. A változások egy része már júliustól érvényes, míg mások csak januárban lépnek életbe; a súlyosan egészségkárosodottak és az árvák már most nagyobb állami hozzájárulásra számíthatnak, emellett nőtt a nevelőszülői támogatás összege is.

kép: Újszó.com (Felvidék)

1 forrás 2 cikk 2026-07-04 07:57 — 2026-07-04 07:59

A létminimum emelkedése miatt több tucat állami támogatás összegét is módosították Szlovákiában. A változások egy része már júliustól érvényes, míg mások csak januárban lépnek életbe; a súlyosan egészségkárosodottak és az árvák már most nagyobb állami hozzájárulásra számíthatnak, emellett nőtt a nevelőszülői támogatás összege is.

1 forrás · 2 cikk · 2 perc
  1. legfrissebb07.0407:59
    ÚC Újszó.com (Felvidék)Gazdaság
    Többtucatnyi állami támogatást számoltak át

    Többtucatnyi állami támogatást számoltak át Kulcsár Péter 2026. 07. 04., szo - 07:59 A létminimumtól számos állami támogatás összege függ. Többtucatnyi szociális juttatást számoltak, illetve számolnak át, de nem egyszerre – van, amit már most júliustól módosítottak, és van, amit csak januártól változtatnak meg. A súlyosan egészségkárosodottak már a nyártól egy picivel több állami hozzájárulásra számíthatnak. A szállítási támogatás összege 5 euróval 150,72 euróra emelkedett, és a diétás étkezési költségekhez való hozzájárulás is nőtt pár euróval: az első csoportban 54,81 euróra, a másodikban 27,41 euróra, a harmadikban pedig 16,44 euróra változott. A járművek üzembentartási támogatása a nyártól 49,30 euró. Továbbá, a létminimum összege hatással van a minimális tartásdíjra, a munkaerőpiacon végrehajtott aktív intézkedésekkel összefüggő hozzájárulásokra, a fiatal felnőtt önállósodását elősegítő támogatásra, a nevelőszülőknél levő gyermekkel összefüggő különböző hozzájárulásokra – ezek mind júliustól emelkedtek, bár esetenként csak pár eurós vagy centes módosításról van szó. Az árvák ezentúl 4 euróval több, azaz 94,37 euró póttartásdíjra számíthatnak. 50 euróval – 1374,13 euróra nőtt – a nevelőszülői gondoskodás megszűnésekor jóváhagyható egyszeri hozzájárulás összege. Mostantól 10 euróval többre – 269,62 euróra – jogosultak a 10 évesnél kisebb gyerekeket gondozó nevelőszülők, a 10–15 éves gondozottak után 310,07 euró, a 15 évnél idősebbek után pedig 337,03 euró jár. Júliustól

  2. elsőként számolt be07.0407:57
    ÚC Újszó.com (Felvidék)Gazdaság
    Az állam több pénzt oszt szét: ezrek anyagi helyzete javulhat

    Az állam több pénzt oszt szét: ezrek anyagi helyzete javulhat Kulcsár Péter 2026. 07. 04., szo - 07:57 A nyár nemcsak melegebb napokat hoz, hanem olyan változásokat is, amelyeket közvetlenül megérezhetünk a pénztárcánkban. Az állam ismét módosította a létminimumot – azt a kulcsfontosságú összeget, amelytől számos juttatás és támogatás függ. A létminimum módosítása azok közé a rendszeres intézkedések közé tartozik, amelyeket az állam minden év július 1-jén végrehajt. Ez nem véletlenszerű – a létminimum összegét az alacsony jövedelmű háztartások megélhetési költségeinek alakulása alapján határozzák meg. Döntő jelentőségű az árak éves növekedése a tavaly április és az idei április közötti időszakban. A pontos adatokat a Szlovák Statisztikai Hivatal szolgáltatja: az alacsony jövedelmű háztartások esetében az infláció elérte a 3,9%-ot. A létminimum és a minimálbér közötti különbség Sokak számára a minimálbér és a létminimum fogalma elég hasonló, és nem tudatosítják a kettő közötti különbséget. A minimálbér a vonatkozó törvényben meghatározott olyan legalacsonyabb összeg, amelyet a munkáltatónak teljes munkaidőben történő munkavégzés esetén ki kell fizetnie. Szociális funkciója van, célja az alacsony jövedelmű emberek védelme a szegénységtől, ugyanakkor gazdasági dimenzióval is rendelkezik. A magasabb bérek ugyanis növelik a lakosság vásárlóerejét, támogatják a fogyasztást a gazdaságban. Jelenleg a minimálbér 915 euró havonta. A létminimum a törvény által meghatározott, a